Een datingapp voor Chinese homo’s, Blued, heeft meer gebruikers dan Grindr, z’n bekendste westerse tegenhanger. De Amerikaanse durfinvesteerder DCM Ventures stak vorige maand 30 miljoen dollar in de app.

Een andere Chinese homodatingapp, Zank, trok 3,35 miljoen dollar aan in juli, schrijft Businessweek. Het succes van de apps toont aan dat er veel potentie zit in het ‘lokaliseren’ van apps voor de Chinese markt. Chinese consumenten omarmen gretig de smartphone. Naar schatting 40 procent van alle mobiele bellers in China heeft ook internet op zijn telefoon.

De helft meer dan Grindr

Ma Boali zag meteen mogelijkheden voor een homoapp. Ma (37) gaf zijn baan bij de politie op om een website voor homo’s te beginnen: danlan.org. Daar wisselen homo’s ervaringen uit en vragen ze om advies, vaak anoniem. In december 2012 lanceerde Ma vanuit zijn website de Chineestalige datingapp Blued.

Blued heeft inmiddels 15 miljoen gebruikers (waarvan 3,7 miljoen buiten China). Dat is de helft meer dan Grindr: die Amerikaanse app heeft wereldwijd ongeveer 10 miljoen gebruikers.

Niet alleen dates

Blued biedt gebruikers niet alleen dates. Gebruikers kunnen ook groepsevenementen organiseren voor gedeelde interesses, zoals wandelen. Ook biedt Blued informatie over waar mannen zich kunnen laten testen op seksueel overdraagbare ziekten.

Tot 2001 werd homoseksualiteit in China officieel nog gezien als een "psychiatrische stoornis", maar in grotere steden zijn gay scenes aan het ontstaan. Toch durven veel Chinese homo's niet voor hun geaardheid uit te komen tegenover hun ouders of collega's: traditionele waarden blijven sterk.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl